Skip to content
·

DMF på Arendalsuka 2025

Torbjørn Nyberget
Torbjørn Nyberget
Senior logistikk rådgiver

DMF arrangerte for første gang en panelsamtale om bransjerettet samarbeid i dagligvarebransjen; Grønt og effektivt, samarbeid for bærekraft og redusert miljøbelastning i dagligvarebransjen
Målet var å rette søkelyset mot det positive bransjesamarbeidet som finner sted rundt miljø og klimatiltak i dagligvare, og samtidig stille spørsmålet hva skal til for å ivareta og videreutvikle samarbeidet. Dette i rammen av konkurransepolitiske retningslinjer og non profit som rettesnor.

Dagligvarehandelens Miljøforum AS ble etablert av Rema 1000, NorgesGruppen ASA og Coop Norge SA for 30 år siden. Formålet er å gjøre dagligvarehandelen grønnere og mer sirkulær. DMF har vært medstifter av en rekke bransjeløsninger som i dag er kjent for sin profil med non-profit og tydelige klima- og miljøformål. Eksempler på dette er Infinitum, Grønt Punkt Norge, Matvett, Matsentralene og Handelens Miljøfond. I flere av disse samarbeider DMF med DLF, Virke og NHO og DMF tar sin del av ansvaret for å innfri nasjonale og internasjonale forpliktelser.

I et fullsatt, varmt lokale, deltok et engasjert panel, som var fulle av energi og konkrete i sine innspill:

Ingrid Amundsen, (direktør kunde og marked, Coop Norge),

Runar Hollevik, (konsernsjef NorgesGruppen),

Christian Hoel, (administrerende direktør REMA 1000 Norge),

Tuva Moflag (finanspolitisk talskvinne, Ap),

Helge Hasselgård, (administrerende direktør, DLF)

Bakgrunn for panelsamtalen er at nasjonale og internasjonale klima- og miljømål kommer i rekordfart og skal følges opp av næringslivet. Her har Norge et unikt bransjesamarbeid innen klima og miljø rundt produsentansvaret. Hvordan kan dette samarbeidet være et eksempel for andre deler av næringslivet og hvordan kan myndighetene legge til rette for mer av dette i en tid med knappe offentlige ressurser og tøffe prioriteringer?

Følgende forslag og råd fra representantene for dagligvare til finanspolitisk talsperson Tuva Moflag:
👉 Bransjesamarbeidet i dagligvarebransjen er verdifullt og bør anerkjennes. her bør også bransjen selv bruke tid på å informere om betydning og resultater. I løpet av 30 har tiltak som Infinitum AS,Matvett AS,Grønt Punkt Norge AS Norge, Norsk Lastbærerpool AS hatt stor effekt for klima, samfunn og kunder.
👉 Bevar det norske pantesystemet i innføringen av PPWR i Norge.
👉 Direktoratene må sikres ressurser til tilsyn for å følge opp de nye lovkravene innen miljø og klima.
👉 Etabler et treffpunkt slik at utfordringer mellom regjering og bransjen, da kan utfordringer løses raskt og næringslivet kan fortsette å ivareta et utvidet produsentansvar.
👉 Matsentralene behov for mer ressurser.
👉 Matvett ivaretar bransjeavtalen for matsvinn. Frivillig medlemskap. Flere kan bli medlemmer. Behov for flere tiltak for å bidra til mindre matsvinn fra husholdningene. Matvett AS er en verdifull samarbeidspartner.
👉 Det er mye som vi kan bli bedre på, trenger tydelige rammer som gjør samarbeid mulig.